تلفن تماس جهت استعلام قیمت و موجودی محصول: 09158910345

تلفن تماس جهت استعلام قیمت و موجودی محصول: 09158910345

باسلام ضمن تبریک سال نو؛ راستان کالا آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. تلفن تماس جهت استعلام قیمت و موجودی محصول: 09158910345

باسلام ضمن تبریک سال نو؛ راستان کالا آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. تلفن تماس جهت استعلام قیمت و موجودی محصول: 09158910345

سافت استارتر سانیو چیست؟ معرفی جامع سافت استارتر sanyu

sanyu soft starter

شرکت Sanyu سانیو یکی از تولید کنندگان بزرگ در شانگهای چین است. که در زمینه اتوماسیون صنعتی، در حدود 30 سال مشغول به فعالیت است.

از جمله تولیدات شرکت سانیو عبارتند از اینورتر فرکانس (درایوهای موتور AC) و سافت استارترها که این تولیدات به 30 کشور جهان از جمله ایران صادر میشود.

و شرکت راستان یکی از شرکت های پخش محصولات سانیو در ایران است.در این مقاله یاد خواهید گرفت که سافت استارتر سانیو SANYU SOFT STARTER چیست و چگونه کار می کند؟

شرکت سافت استارتر سانیو

سافت استارتر یا راه انداز نرم چیست؟

سافت استارتر سانیو SANYU SOFT STARTER  یک دستگاه کنترل موتور جدید است که استارت نرم موتور، توقف نرم، صرفه جویی در انرژی بار سبک و عملکردهای مختلف حفاظتی را یکپارچه می کند. ترکیب اصلی یک تریستور موازی سه فاز است. و مدار کنترل الکترونیکی آن به صورت سری بین منبع تغذیه و موتور کنترل شده متصل است.

برای کنترل زاویه هدایت تریستور موازی سه فاز می توان از روش های مختلفی استفاده کرد، به طوری که ولتاژ ورودی موتور کنترل شده با توجه به نیازهای مختلف تغییر می کند و عملکردهای مختلف را می توان تحقق بخشید.

سافت استارتر سانیو با تغییر ولتاژ خروجی و زمان بوست، ویژگی های راه اندازی موتور را تغییر می دهد. سافت استارتر سانیو از یک تریستور موازی سه فاز به عنوان تنظیم کننده ولتاژ استفاده می کند که بین منبع تغذیه و استاتور موتور متصل می شود. چنین مداری مانند مدار یکسو کننده پل سه فاز کاملاً کنترل شده است.

هنگامی که از سافت استارتر سانیو برای راه اندازی موتور استفاده می شود، ولتاژ خروجی تریستور به تدریج افزایش می یابد و موتور به تدریج شتاب می گیرد تا زمانی که تریستور به طور کامل روشن شود، و موتور بر روی ویژگی های مکانیکی ولتاژ نامی کار می کند تا به راه اندازی صاف دست یابد.

جریان راه اندازی را کاهش دهید و از شروع خاموش شدن بیش از حد جریان خودداری کنید.

هنگامی که موتور به تعداد دور نامی رسید، فرآیند راه اندازی به پایان می رسد و سافت استارتر به طور خودکار تریستوری را که کار را تکمیل کرده است با یک کنتاکتور بای پس جایگزین می کند و ولتاژ نامی را برای عملکرد عادی موتور فراهم می کند تا اتلاف گرما را کاهش دهد. تریستور و عمر مفید سافت استارتر را افزایش می دهد.

اندمان کاری آن را بهبود می بخشد و باعث می شود شبکه برق از آلودگی هارمونیک جلوگیری کند. سافت استارتر همچنین عملکرد توقف نرم را ارائه می دهد. توقف نرم برعکس فرآیند شروع نرم است. ولتاژ به تدریج کاهش می یابد و تعداد دورها به تدریج به صفر می رسد تا از شوک گشتاور ناشی از توقف آزاد جلوگیری شود.

مقاله پیشنهادی:  کاربرد فیوز مینیاتوری + 5 نکته مهم در خرید فیوز

تفاوت سافت استارتر و مبدل فرکانس

سافت استارتر و مبدل فرکانس دو محصول کاملا متفاوت هستند. مبدل فرکانس در جایی استفاده می شود که تنظیم سرعت مورد نیاز است و خروجی آن نه تنها ولتاژ بلکه فرکانس را نیز تغییر می دهد. سافت استارتر در واقع یک تنظیم کننده ولتاژ است. هنگامی که موتور راه اندازی می شود، خروجی فقط ولتاژ را تغییر می دهد و فرکانس را تغییر نمی دهد.

مبدل فرکانس تمام عملکردهای سافت استارتر را دارد، اما بسیار گرانتر و پیچیده تر از سافت استارتر است.سافت استارتر فقط ولتاژ تغذیه را تغییر می دهد و معادل استارت کاهنده است. مبدل فرکانس بسیار پیچیده تر و گرانتر از سافت استارتر است. مبدل فرکانس همچنین دارای عملکرد نرم استارت است که با تغییر فرکانس منبع تغذیه محقق می شود.

انواع سافت استارتر های سانیو

سافت استارتر سانیو SANYU SOFT STARTER در سه سری تولید میشود. که هر کدام کاربرد متفاوتی را در صنعت دارند.

انواع سافت استارترهای سانیو

  1. سری SJR2-2000 : که به عنوان نوع اقتصادی سافت استارترهای سانیو معروف هستند.و نیاز به اتصال عبوری دارد(که البته در صنعت ایران مصرف پایین داشته و متقابلا واردات کمی نیز دارد).
  2. سری SJR2-5000 : که به عنوان نوع هوشمند (یا آنلاین ) سافت استارترهای سانیو معرفی شده اند که نیار یه کانکتور بای پس ندارد و دارای قابلیت اتصال به شبکه مد باس بدون نیاز به اضافه کردن کارت می باشند.
  3. سری SJR2-3000 : این سری که نوع پیشرفته ای از سافت استارتر سانیو است این سری دارای نمایشگر LED و نیز دارای کانکتور بای پس داخلی است.

در این مقاله آسان برای دنبال کردن، می‌خواهیم روش «Soft Starter» را در میان همه مورد بحث قرار دهیم و بقیه روش‌ها را در مقالات آینده پوشش خواهیم داد. ادامه مطلب را بخوانید تا یاد بگیرید که شروع کننده نرم چیست.

مبانی سافت استارتر سانیو

از آنجایی که موتورهای الکتریکی معمولاً در طول شتاب دادن به سرعت نامی خود به مقادیر زیادی الکتریسیته نیاز دارند، می توان از یک سافت استارتر Soft Starter برای محدود کردن افزایش جریان به نام “جریان هجومی” و گشتاور موتورهای الکتریکی استفاده کرد که در نتیجه ایمن تر، روان تر و تدریجی تر می شود.

سافت استارترهای سانیو موتور الکتریکی شما را از آسیب های احتمالی محافظت می کنند و در عین حال طول عمر موتور الکتریکی و کل سیستم را با کاهش گرمایش ناشی از استارت/توقف مکرر، کاهش تنش مکانیکی روی موتور، شفت آن و کاهش دما افزایش می دهند.

تنش های الکترودینامیکی روی کابل های برق جریان هجومی زیاد همچنین تقاضای زیادی را برای سیستم تامین برق ایجاد می کند که منجر به هزینه اضافی می شود.

سافت استارترها برای موتورها معمولاً در کاربردهای صنعتی که دارای بار اینرسی بالا هستند که نیاز به هجوم زیاد جریان دارند استفاده می شوند.

مقاله پیشنهادی:  درایو فرکانس متغیر VFD چیست؟

نمونه های برنامه سافت استارتر سانیو

1. گرد و غبار جمع کن:

سافت استارتر چگونه عمل میکنند

سافت استارتر سانیو معمولاً در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند که بار اینرسی بالایی دارند که نیاز به جریان زیادی دارد.

یکی از نمونه های این دستگاه اسکرابر هوا یا گرد و غبار جمع کننده است. اینها فن های بزرگی در داخل خواهند داشت.

در این نرم افزار، مدتی طول می کشد تا فن به حرکت درآید، اما هنگامی که فن حرکت می کند، بار جریان و گشتاور روی موتور کاهش می یابد.

در فن سیستم هوا را به داخل فیلترهایی که ذرات گرد و غبار در آنجا جمع می شوند می کشد. سپس هوای تمیز به کارخانه رانده می شود.

2. سیستم های تامین آب :

کاربردهای تامین آب یکی دیگر از کاربردهای عالی این دستگاه های الکترونیکی حالت جامد است. هنگام استفاده از پمپ ها در یک فرآیند، باید آنها را به آرامی بالا بیاورید. در غیر این صورت، باعث افزایش فشار در سیستم آب خواهید شد که می تواند منجر به شرایط خطرناک شود.

سافت استارتر سانیو

3. سیستم های نقاله بار سنگین :

سیستم های نوار نقاله ای که بارهای سنگین را جابجا می کنند را می توان با استفاده از یک شروع کننده نرم نیز به حداکثر رساند.

یک سافت استارتر در داخل کنترل پنل قرار خواهد گرفت و با برق سه فاز در قسمت بالایی عرضه می شود. سپس در قسمت پایین، برق سه فاز را به موتور عرضه می کند.

همه چیز درباره سافت استارترها

روش های کنترل سافت استارتر

سافت استارتر را می توان با سیم کشی مستقیم استارت / استپ یا از طریق اترنت کنترل کرد. هر دو روش کنترل مزایا و معایب خود را دارند.

سیگنال های استارت / استپ مستقیم نیازی به PLC ندارند. آنها ارزان تر خواهند بود. با استفاده از کنترل اترنت، یک PLC مورد نیاز است. این اجازه می دهد تا بازخورد وجود داشته باشد، که قابلیت های کنترل و نظارت قابل تنظیم را به شما می دهد.

راه اندازی موتور با سافت استارتر

عملکرد های داخلی سافت استارتر

اکنون که در مورد برخی از کاربردها و نحوه اتصال سافت استارتر به یک سیستم صحبت کردیم، اجازه دهید به عملکرد داخلی سافت استارتر بپردازیم.

جزء اصلی سافت استارتر تریاک است که برای محدود کردن ولتاژ اعمال شده به موتور طراحی شده است.

Triac از دو تریستور پشت به پشت یا SCR تشکیل شده است. هنگامی که یک پالس داخلی به گیت آن اعمال می شود، جریانی را به جریان می اندازد که سپس جریان را به موتور ما می فرستد.

پالس ها بر اساس زمان رمپ ارسال می شوند بنابراین جریان به آرامی به موتور اعمال می شود. این به موتور شروع نرم ما اجازه می دهد تا به آرامی شروع به کاهش گشتاور و جریان هجومی کند.

 

مزایای سافت استارترها

سافت استارتر Soft Starter در مقابل Direct On Line (DOL) Starter

1. مقایسه منحنی ها:

DOL مخفف Direct On Line است. استارت DOL ساده ترین راهی است که می توانید تصور کنید که یک استارت موتور اصلی را به دست آورید.

مقاله پیشنهادی:  کاتالوگ و راهنمای کاربردی اینورتر های یونیک استنسون

یک استارت DOL معمولاً از یک مدار شکن، کنتاکتور و یک رله اضافه بار برای حفاظت تشکیل شده است. خیلی ابتدایی است، درست است؟

هنگامی که موتور به سرعت کامل رسید سافت استارتر و DOL یکسان کار می کنند. تفاوت در نحوه عملکرد آنها در حین رسیدن به سرعت کامل است.

هنگام مقایسه ولتاژ بین یک Soft Starter و یک DOL، می بینیم که یک ولتاژ مستقیم در DOL وجود دارد که در آن Soft Starter زمان بیشتری را برای رسیدن به ولتاژ کامل نیاز دارد.

جریان با استفاده از یک سافت استارتر تنظیم می شود. با یک DOL، با روشن شدن موتور، جرقه های بزرگتری در جریان وجود خواهد داشت.

 

سافت استارتر سانیو

با یک استارت نرم، زمانی که موتور ما را به سرعت می رساند کندتر و کنترل شده تر است. در حالی که یک DOL تقریباً فوراً موتور را به سرعت بالا می برد.

این می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

عیب یابی سافت استارتر سانیو

گشتاور اعمال شده به موتور با افزایش سرعت در هنگام استفاده از DOL بیشتر است و در مقابل افزایش تدریجی گشتاور با استفاده از Soft Starter است.

تعمیر سافت استارترها

 

2. مقایسه روش های Soft Starter و DOL در کاربردهای صنعتی:

اکنون که می دانیم سافت استارتر چیست و چگونه کار می کند، به کاربردهای صنعتی خود بازگردیم و آنچه را که می دانیم در مورد اینکه چرا سافت استارتر می تواند از اثرات نامطلوب مکانیکی و الکتریکی جلوگیری کند، اعمال کنیم.

هنگامی که یک DOL در این برنامه ها استفاده می شود، یک ضربه ناگهانی در هنگام راه اندازی بر روی بار همراه با شتاب سریع که باعث سایش بیش از حد می شود وجود خواهد داشت.

فن اسکرابر هوای ما توسط یک موتور با استفاده از تسمه و قرقره هدایت می شود. استفاده از DOL می تواند باعث لیز خوردن و سایش کمربندها شود.

چگونه از موتورهای الکتریکی محافطت کنیم

با مثال تامین آب ما، DOL باعث افزایش فشار در خطوط آب می شود.

این می تواند باعث سایش بیش از حد شود که می تواند منجر به شکستگی خط شود.

درباره سافت استارتر سانیو

آخرین کاربرد ما سیستم نقاله است. DOL به قطعاتی که نوار نقاله ها را به همراه کوپلینگ ها و یاتاقان ها هدایت می کنند، فشار می آورد.

این اثرات نامطلوب مکانیکی می تواند منجر به تعمیر و نگهداری مداوم، خاموش شدن برنامه ریزی نشده و عمر کوتاه تر قطعات شود.

همچنین اثرات الکتریکی وجود دارد که می خواهیم با استفاده از یک سافت استارتر از آنها جلوگیری کنیم. نوسانات شدید جریانی که یک DOL می تواند ایجاد کند، می تواند کنتاکت ها و موتورها را بسوزاند.

 

سافت استارتر چیست

در نتیجه، هنگامی که یک برنامه صنعتی دارای بار اینرسی بالایی است که به جریان زیادی نیاز دارد، یک راه‌انداز نرم یک گزینه ایده‌آل برای کنترل سیستم است.

همچنین در مورد سیم کشی و کنترل سافت استارتر و همچنین اجزای داخلی و نحوه کنترل ولتاژ موتور توسط Triacs بر اساس زمان رمپ صحبت کردیم.

ما با اثرات نامطلوب مکانیکی و الکتریکی نتیجه گرفتیم که با استفاده از سافت استارتر Soft Starter می توان از آنها جلوگیری کرد.

دوست، مشتری یا همکار دارید که بتواند از برخی از این اطلاعات استفاده کند؟ لطفا این مقاله را به اشتراک بگذارید. رسالت ما در راستان کالا آموزش و راهنمایی درست برای جامعه ای پویاتر است.لطفا از دیگر مقالات ما در راستان کالا دیدن فرمایید.

ٖ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری

مطالعه بیشتر...

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.