تلفن تماس جهت استعلام قیمت و موجودی محصول: 09158910345

تلفن تماس جهت استعلام قیمت و موجودی محصول: 09158910345

باسلام ضمن تبریک سال نو؛ راستان کالا آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. تلفن تماس جهت استعلام قیمت و موجودی محصول: 09158910345

باسلام ضمن تبریک سال نو؛ راستان کالا آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. تلفن تماس جهت استعلام قیمت و موجودی محصول: 09158910345

ربات هایی با قابلیت حس لامسه

ربات هایی با قابلیت لامسه

امروزه ربات‌ها در زندگی انسان‌ها نقش بسزایی دارند و همین امر سبب شده است تا دانشمندان و محققان در این حوزه بیشتر فعالیت داشته باشند. ربات‌ها از سالیان دور به شیوه‌های مختلف به کمک انسان‌ها آمده‌اند، اما امروزه ما آن‌ها را با نقش‌های متفاوت‌تری مشاهده خواهیم کرد، ربات‌هایی با ویژگی‌ها و کاربردهای انسانی یکی دیگر از دست یافته‌های انسان در عصر جدید است حال به موضوع ربات هایی با قابلیت حس لامسه می پردازیم، تا انتها مطلب با ما همراه باشید.

ربات هایی با قابلیت حس لامسه

محققین دانشگاه کارنگی ملون (یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا که در شهر پیتسبورگ قرار دارد و از نظر رنگینک جایگاه این دانشگاه در رتبه ۱۴ دنیا است.) در آخرین دستاوردشان اعلام کردند ربات هایی با قابلیت حس لامسه می‌توانند به انسان‌ها در کارهای روزمره و یا حتی شست و شو به زودی کمک کنند.

ایسنا بیان کرد ربات‌ها در آینده می‌توانند به افراد در شست و شو لباس‌ها کمک کنند و سایر کارهای خانه را نیز انجام دهند زیرا این ربات‌های جدید قابلیت حس لامسه دارند. این سیستم‌ها ReSkin نام دارند که به ربات، امکان تشخیص با استفاده از حس لامسه را می‌دهند. برای مثال ربات‌ها اشیا و یا جنس‌های مختلف پارچه‌ها را تشخیص می‌دهند و باتوجه به آن‌ها فعالیت می‌کنند. باتوجه به بیانات محققین دانشگاه کارنگی، در گذشته برای ربات‌ها فعالیت‌هایی مانند گرفتن لیوان و یا برداشتن، بسیاردشوار بوده است اما با دستیابی به تکنولوژی حسگر این امور بسیار راحت‌تر شده و ربات‌ها نیز مانند انسان‌ها از حس لامسه برخوردار شده‌اند، همین امر سبب شده است تا علم رباتیک به درجات والی‌تری دست پیدا کند.

مقاله پیشنهادی:  تاریخچه ساخت و استفاده از سروو موتور

ربات هایی با قابلیت های انسانی

استادیار دانشکده علوم و کامپیوتر و رئیس آزمایشگاه R-pad آقای دیوید هلد اعلام کرد: انسان‌ها پس از مشاهده، از حس لامسه استفاده می‌کنند تا از موقعیت و قرار گرفتن در آن شرایط اطمینان حاصل کنند. اکثر فعالیت‌هایی که با استفاده از حس لامسه انجام می‌شوند برای انسان‌ها امری طبیعی است و راجع به آن‌ها زیاد فکر نمی‌شود، حس لامسه نعمت بزرگی است که به انسان‌ها عطا شده.

جهت تا کردن و شست و شو لباس ها، ربات‌ها به حس گرهایی نیاز دارند تا بتوانند با استفاده از آن‌ها مانند انسان‌ها تمامی جنس پارچه هارا به درستی تشخیص دهند و یا لباس هارا مرتب کنند. این ربات‌ها قابلیت آموزش دارند که در برنامه‌نویسی‌های آن‌ها می‌توان تغییر ایجاد نمود اما در نظر داشته باشید بدون حس لامسه، ربات‌ها نمی‌توانند لایه‌های مختلف تشخیص دهند و یا به فعالیت‌های خود ادامه دهند. حال بنظر شما این مسئله را چگونه می‌توان حل نمود؟

محققین باتوجه به این مسئله لایه‌ای ایجاد کردند که به حس لامسه بسیار حساس است که از پلیمر نازک با ذرات مغناطیسی تشکیل شده و همچنین این لایه دارای حس لامسه سه محوره است. ReSkinها کمک می‌کنند تا لایه‌های پارچه به راحتی تشخیص داده شوند، در نظر داشته باشید در گذشته این تشخیص‌ها توسط ربات‌ها فقط از طریق بینایی انجام می‌شد.

همچنین دکتر توماس ونگ (Thomas Weng) بیان کرد با تغییراتی که در سیستم مغناطیسی انجام می‌گردد مانند فرورفتگی یا حرکت پوست، ربات به حس لامسه دسترسی پیدا می‌کند. حسگرهای لمسی تعیین می‌کنند ربات توانایی برداشت چند لایه پارچه را دارد یا خیر زیرا کارکشیدن از ربات‌ها بیش از حد توانی و برنامه‌نویسی آن ها سبب خرابی می‌گردد.

مقاله پیشنهادی:  تاریخچه ساخت و استفاده از سروو موتور

باتوجه به تحقیقات، حس لامسه جهت گرفتن اجسام سفت و سخت کاربرد دارد اما در نظر داشته باشید جنس پارچه‌ها قابل تغییر است و همین امر سببب می‌گردد تا قدرت تشخیص برای ربات‌ها دشوارتر شود.

محققین مدعی هستند که به ربات‌ها آموزش داده نشده است، اما قابلیت تخمین تعداد لایه‌های پارچه را دارند و با استفاده از حسگرهای ReSkin تلاش می‌کنند تا مجدد چند لایه پارچه را جا به جا کنند، در نظر داشته باشید این ربات‌ها با استفاده از بافت پارچه‌ها و رنگ‌های مختلف، اقدام به جا به جایی می‌کنند.

ربات های هوشمند با قابلیت حس لامسه

این مطالعات و تحقیقات در سال ۲۰۲۲ در کنفرانسل بین المللی ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند ارائه شده است و محققین اعلام کردند در سال‌های آینده این ربات‌ها وارد چرخه زندگی انسان‌ها می‌شوند و بسیاری از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها توسط ربات‌ها انجام خواهد شد.

ٖ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری

مطالعه بیشتر...

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.